Palaudu paremmin, niin nukut ja jaksat paremmin


Miksi palautuminen on tärkeää? Palautuminen on tärkeää, jotta stressitila kehossamme ei jää päälle, vaan voimavaroja riittää jatkuvasti normaaliin aktiiviseen elämään. Päivänaikainen palautuminen tukee myös unta ja sen laatua. Kun keho palautuu, kehossa on vallalla parasympaattinen hermosto, mikä saa elimistön rauhoittumaan. Kun taas keho on stressitilassa, sympaattinen hermosto on vallalla, ja elimistö on vireystilassa. Usein ajatellaan, … Lue lisää Palaudu paremmin, niin nukut ja jaksat paremmin

Sinä osaat nukkua!


Kun uni ei tule, yö tuntuu loputtoman pitkältä ja yksinäiseltä. Pyörit sängyssäsi miettien, miten nukahtaa. Stressi ja uupumus alkavat huolettaa, kun nukkuminen ei onnistu. Tällaista uniongelmaa kutsutaan unettomuudeksi ja se onkin yleisin uniongelmista. Tutkimusten mukaan Suomessa tilapäisestä unettomuudesta kärsii joka kolmas aikuinen ja pitkäaikaisesta unettomuudesta joka kymmenes. Onko sinulle tuttu joku näistä unettomuuden ilmenemismuodoista: nukahtamisvaikeus, … Lue lisää Sinä osaat nukkua!

Mantralla parempi meditaatiokokemus?


Alkaako sinua ahdistaa hengitykseen keskittyvässä mindfulness -harjoituksessa tai alatko hengittää silloin tahtomattasi eri tavalla? Jos koet niin, olet niinkuin minä. Minulle sopii siksi paremmin mantraan keskittyvä meditointi. Ehkä sinullekin? Mitä eroa on mindfulness- ja mantrameditaatiolla? Mindfulness -meditoinnissa yksi tyypillinen keskittymisen kohde on hengitys. Hengitys toimii siinä ankkurina eikä mantra. Sekä hengitys että mantran toisto ovat … Lue lisää Mantralla parempi meditaatiokokemus?

Ajoitus on kaikki kaikessa – nukkumisessakin


Blogissani Tiedätkö kronotyyppisi? kuvasin eri kronotyyppien ominaisuuksia, luonteenpiirteitä, käyttäytymismalleja ja uni/vireys kaavaa. Kronotyyppisi siis kertoo, mikä on sinulle luontainen vuorokausirytmi. Unilääketieteesen perehtynyt psykologi Michael Breus määrittelee neljä kronotyyppiä: 1) Delfiini, 2) Leijona, 3) Karhu ja 4) Susi. Jos et ole vielä selvittänyt omaa kronotyyppiäsi, voit tehdä sen vastaamalla tähän suomenkieliseen anonyymiin kyselyyn. Tässä blogissa kerron, … Lue lisää Ajoitus on kaikki kaikessa – nukkumisessakin

Ajoitus on kaikki kaikessa

Tiedätkö kronotyyppisi?


Jokaisella ihmisellä on oma biologinen vuorokausirytminsä. Olet varmasti havainnut, että jotkut heräävät aikaisin, tai joillain ei ole samaan aikaan nälkä kuin sinulla, tai he ovat täynnä energiaa kun sinä alat jo rauhoittua yöunille. Perinteisesti ihmisiä on jaoteltu ilta- ja aamuvirkkuihin ja ehkä niihin, jotka ovat jotain siltä väliltä. Unilääketieteesen perehtynyt psykologi Michael Breus on hiljattain … Lue lisää Tiedätkö kronotyyppisi?

Kun tunteet ja tuntemukset valvottavat


Oletko kokenut joskus yöllä ahdistusta, mikä on tuntunut kiihtyneenä sydämen sykkeenä? Entä oletko joskus tuntenut pelkoa, mikä on ilmennyt lihasten kireytenä? Tai epätoivon tunnetta, mikä on tuntunut puristuksena rintakehässä? Nämä ovat esimerkkejä ei-toivotuista tuntemuksista, jotka houkuttelevat sinua ryhtymään toimenpiteisiin, kun oikeasti haluaisit vain nukkua. Saatat alkaa venyttelemään, nousta ylös ottamaan särky- tai unilääkkeen, tai tehdä … Lue lisää Kun tunteet ja tuntemukset valvottavat

Kun ajatukset ahdistavat


Kun yrität nukahtaa, mikään ei voisi olla ärsyttävämpää kuin päässä pyörivät ajatukset, jotka estävät nukahtamisen. On kuin mielestäsi tulisi koti pikkumonstereille, jotka ilmaantuvat tyhjästä heti kun laitat pääsi tyynylle. Tarkoituksenaan pitää sinut hereillä, ne hyppelevät innokkaasti elämäsi ongelmien ratkaisemisesta vanhoissa muistoissa vellomiseen. Sitten ne juoksuttavat läpi päivän tapahtumien ja palauttavat mieleen päivällä käytyjä keskusteluja.

Olisitko jo valmis päästämään irti?


Unettomuuden hyväksyminen edellyttää sitä, että olet valmis kohtaamaan kaiken sen kivun ja kärsimyksen, joita olet yrittänyt epätoivoisesti torjua. HOT -terapiasuuntauksen mukaan kipu on joko ns. alkuperäistä tai vahvistettua kipua. Alkuperäinen kipu on unettomuutta aiheuttavan laukaisevan tekijän, kuten esimerkiksi stressin, puolison kanssa riitelyn tai unettomuuteen liittyvän haitallisen uskomuksen aiheuttamaa. Vahvistettu kipu viittaa lisäkipuun, jonka saat aikaan … Lue lisää Olisitko jo valmis päästämään irti?

Arvot suunnan näyttäjänä


Omien arvojensa tunnistaminen ja kuunteleminen auttavat voimaan hyvin – ja nukkumaan hyvin. Unettomuuden taustalla voi olla elämäntilanne, jossa ei tunne elävänsä omien arvojensa mukaista elämää. Se tuottaa selittämätöntä ahdistusta, mikä ilmenee esimerkiksi aamuyöllä heräilynä tai nukahtamisvaikeutena. Arvojen selkeyttämisestä voi löytää uuden suunnan elämälleen, saada rohkeutta elämänmuutokseen ja myös apua unettomuuteen.

Tietoisen läsnäolon periaatteet avuksi


Olet ehkä ahdistunut unettomuudesta ja maalailet mielessäsi kauhukuvia huonojen unien seurauksista. Sen sijaan, että keskityt negatiivisiin asioihin nukkumisessasi, voisitko opetella suhtautumaan unettomuuteesi hyväksyvästi ja armollisesti tietoisen läsnäolon periaatteiden mukaisesti? Tietoinen läsnäolo eli mindfulness toimii hyvin yhdessä muiden unettomuuden lääkkeettömien hoitokeinojen kanssa. 1. ”Aloittelijan mieli” Lähesty nukkumaanmenoa ajatuksilla, jotka eivät liity aiempiin öihin. Älä anna itsellesi lupaa uskoa, … Lue lisää Tietoisen läsnäolon periaatteet avuksi