Tik-tak-tik-tak. Muistan olleeni noin viisivuotias, kun olimme yökylässä sukulaistädin luona enkä saanut millään unta, koska samassa huoneessa oleva kaappikello tikitti. Koululaisena pyörin usein illalla sängyssä ennen kuin uni tuli silmään. Sinnittelin kuitenkin nukahtamisvaikeuteni kanssa ilman, että se olisi vielä lamaannuttanut minua.

Vuonna 1991 olin Ranskassa kesätöissä ja kotimme vierestä kulki autotie. Äänieristys oli olematon enkä saanut nukuttua autojen ja moottoripyörien päristellessä korvan juuressa. Silloin otin ensimmäistä kertaa käyttöön korvatulpat enkä sen koommin ole luopunut niiden käyttämisestä lukuun ottamatta aikaa, jolloin lapseni olivat aivan pieniä.

Lasten tulon myötä 2000-luvun alussa nukkuminen muuttuikin todella haastavaksi. Jatkuvat yöheräilyt sotkivat unirytmini niin, että koin kahdesti kolmen vuorokauden täysin unettoman jakson. Luulin tulevani hulluksi ja pelkäsin jopa, että en selviäisi hengissä. Oli pakko mennä lääkäriin ja katkaista unettomuus unilääkkeellä. Akuutti unettomuus muuttui krooniseksi ja nukahtamislääkkeen käyttö säännölliseksi. Myöhemmin työstressi toi mukanaan aamuöiset heräämiset, minkä korjaamiseksi minulle määrättiin myös unessa pysymisen takaava lääke. Yritin vuosien varrella aika ajoin yksin vieroittaa itseni lääkkeistä, mutta huonolla menestyksellä. Kokeilin mielestäni kaikkia mahdollisia keinoja, mutta mikään ei tuntunut auttavan.

Vasta 15 vuoden lääkkeiden käytön jälkeen läheisen vakava sairaus pysäytti minut miettimään, kuka minä olen, mitkä ovat arvojani ja mikä elämässäni on aidosti tärkeää. Lähdin tekemään elämänmuutosta, johon on sisältynyt ruokavalion muuttamista, työmäärän vähentämistä, meditointia, valmentamisen opiskelua ja univalmennuksen saamista. Näillä keinoilla sekä hyvin hitaasti toteutetulla unilääkkeiden vähentämisellä olen päässyt tilanteeseen, jossa olen saanut takaisin luottamuksen luonnolliseen uneen ja elän nyt energistä, mutta levollista elämää!

Miksi uni ei tule?

Miksi en saa unta? Miten nukahtaa kun jännittää tai ahdistaa? Kuinka nukahtaa jos tuntuu, ettei väsytä? Mitä tehdä, kun ei nukuta?

Haluan auttaa sinua, joka kärsit nukkumiseen liittyvistä ongelmista. Valmennukseni avulla voimme ratkaista ongelmia kuten:

    • unettomuus
    • yöllinen heräily/katkonainen uni
    • uupumus
    • ahdistus
    • stressi

Löydetään yhdessä parhaat keinot nukahtamiseen ja unessa pysymiseen. Valmennuksessani opit, miten nukahtaa helpommin ja millaisilla elämäntapamuutoksilla unenlaatu paranee.

Lue lisää valmennuksista.